Top Social

Rastlinska olja v lepotni rutini

nedelja, 26. april 2020



Rastlinska olja so trend v sodobni kozmetiki in četudi sem sama do nedavnega mislila, da kožo vlažijo, želim s to objavo predstaviti njihov namen in uporabo. Sama jih rada uporabljam v svoji večerni rutini, moremo pa pri nakupu biti pozorni na marketinške trike in se zavedati, da niso čudežna.

''Rastlinska olja niso vir fiziološko pomembnih encimov, vitaminov in mineralov. Ne predstavljajo ustrezne zaščite pred sončnimi žarki in nimajo čudežnih blagodejnih in hranilnih, ne izjemnih antioksidativnih in regenerativnih lastnosti. So dobra alternativa kozmetičnim sestavinam, če jih znamo pravilno uporabljati.''
(Dr. Nina Glavač Kočevar)

Kaj je sploh naloga rastlinskih olj?  

Olja ščitijo kožno bariero pred zunanjimi vplivi, jo hranijo z maščobami in pomagajo zadrževati vlago, posledično zmanjšajo transepidermalno izgubo vode. Čeprav ne prehajajo v globino kože, spadajo med okluzive in preprečujejo izgubo vode. Olje deluje kot 'booster', ki bo dopolnil tvojo nego (sploh pri suhemu tipu), čeprav so bogata z antioksidanti in lipidi, pa ta niso najboljši vir sestavin za obnavljanje in vlaženje kože.

Sestava

Večji del njihove sestave predstavljajo trigliceridi, gre za estre glicerola in srednjeverižnih ali dolgo verižnih maščobnih kislin. Delež maščobnih kislin nam veliko pove o glavnih lastnostih: mazljivost, vpojnost. V oljih glavni delež prispevajo enkrat ali večkrat nenasičene maščobne kisline in zato so pri sobni temperaturi navadno tekoča. Trigliceridi so nosilci fizikalno-kemijskih lasnosti in učinkov olj, k delovanju pa prispevajo fosfolipidi in druge spremljajoče snovi (neumljive snovi). 

Masla: Nasičene maščobne kisline najdemo predvsem v maslih in v manjših količinah tudi v oljih. Te maščobne kisline dajejo maslu trdnost pri sobni temperaturi. Sem spadajo laurična, miristična, palmitinska in stearinska kislina. Nasičene MK težje oksidirajo in težje postanejo žarke, rastlinska masa so manj občutljiva na toploto.

Osnovna olja: Najbolj pomembni enkrat nenasičeni maščobni kislini (omega-9) sta palmitoleinska (olje makadamije in olje iz mesa plodov rakitovca) in oleinska kislina (olivno olje, mandljevo olje, avokadovo olje). Te MK so v primerjavi z nasičenimi MK bolj občutljive na oksidacijo in segrevanje, vendar jih kratek čas še lahko segrevamo. 

Aktivna olja: Med večkrat nenasičenimi maščobnimi kislinami (omega-3 in -6) najdemo linolno kislino (olje grozdnih pečk, svetlinovo olje, olje črne kumine, šikovo olje, malinovo olje), alfa-linolensko kislino (olje kivijevih semen, laneno olje, olje jagodnih semen) in gama-linolensko kislino (olje dvoletnega svetlina, olje borage, olje iz pečk črnega ribeza, v majhnem odstotku tudi v konopljinem olju). Ta ''aktivna'' olja so močno občutljiva na oksidacijo in na segrevanje, imajo kratek rok trajanja in hitro postanejo žarka. V svoji rutini jih raje uporabljajte zvečer. 

Poleg trigliceridov so pomembne tudi neumljive snovi, ki so v posameznih oljih prisotne v različnih odstotkih. Te snovi so fitosteroli, skvalen, fenoli, lecitin, karotenoidi in vitamin E. Prisotne so v nerafiniranih oljih, v rafiniranih je ta odstotek bistveno manjši zaradi segrevanja.

Katero olje je boljše, rafinirano ali nerafinirano?

Za rafinirana olja je značilno, da jim med postopkom prečiščevanja odstranijo vonj in barvo, zraven pa tudi neumljive snovi in vitamine. Nerafinirana olja so minimalno procesirana med mehanskih stiskanjem pod nižjo temperaturo. Pri tem se ohrani njihova visoka kvaliteta, hranljive snovi, barva in vonj. Slaba stran nerafiniranih olj je, da se lahko veliko prej pokvarijo in pri določenih vrstah je vonj precej intenziven. Ta olja so tudi dražja in se večinoma uporabljajo za nego obraza.

Ali so olja primerna za vse tipe kože? 

So, vendar izbiraj olja, ki so primerna za tvoj tip kože. Pri izbiri moreš edino paziti na njihovo sestavo, saj so nekatera tako bogata, da bi ti lahko mašila pore, zato jih delimo na komedogena (mašijo pore, povzročajo nevšečnosti - kokosovo olje) ali nekomedogena olja. Torej, olja z velikim deležem enkrat nasičenih maščobnih kislin (omega-9) so primernejša za suho kožo, olja z večjim deležem večkrat nasičenih maščobnih kislin (omega-3 in -6) pa so primernejša za mastno in mešano kožo. Pri suhi koži se bo olje vpilo in zaklenilo vlago v kožo, pri mastni kožo bo pomagalo ohranjati ravnovesje.


Pri uporabi in nakupu rastlinskih olj bodi pazljiva!

Ne verjemi vsem opisom, saj te lahko zavajajo. Opažam, da še vedno veliko ustvarjalcev naravne kozmetike in uvoznikov navaja, da olja vlažijo kožo (bolj pravilno bi bilo: olja pomagajo zadrževati vlago).

Ne kupuj olja samo zato, ker vsebuje vitamin A ali E, ker ga je v olju le manjši procent. Torej kakšna bo potem sploh njegova učinkovitost v primerjavi s čisto aktivno sestavino?

Ko kupuješ olje (še posebej ''aktivno olje''), pazi, da je zaščiteno pred svetlobo - je v zapakirano škatlici, še boljše je, če je v temni steklenički. Doma ga hrani v temnem prostoru in na hladnem.

Priporočam ti uporabo naravnega, nerafiniranega in hladnostiskanega olja ekološkega porekla.

Z dodatkom vitamina E lahko aktivnim oljem povečaš stabilnost.

Kdaj in kako naj vključim olja v svojo rutino?

Rastlinska olja so odlična za uporabo pri dvojnem čiščenju obraza. V prvem koraku z oljnim čistilcem odstraniš sončno kremo in vodoodporna ličila, v drugem koraku uporabiš čistilno sredstvo na vodni osnovi.

Če želiš obogatiti svojo nego, vmešaj kapljico (ali dve) svojega najljubšega olja v kremo, lahko ga pa naneseš za vlažilno kremo (zjutraj vedno pred kremo z SPF). Olje naj bo zadnji korak tvoje rutine, saj z njim ''zakleneš'' vlago oziroma preprečiš izgubo vode, ne more pa nadomestiti tvoje kreme.

Rastlinska olja mi najbolj odgovarjajo zvečer, zjutraj pa brez problema nanesem tudi oljne serume, ki niso ''pretežeki'' in imajo dodane še druge odlične aktivne sestavine (Miss Alice Wake Up). Obvezno pa se zvečer poslužujem dvojnega čiščenja obraza, čistilna olja so mi malenkost ljubša kot čistilna masla.



Moja top izbira

Fushi ekološka olja (tropski set): japonska kamelija, izjemno granatno jabolko, tropska marakuja, polinezijski tamanu, brazilski buriti in afriška moringa. Fushi olja so 100 % čista, ekološka, hladno in sveže stiskana ter nerafinirana.

Mia Höyto Lempea Uni obnovitveni oljni serum, ki odlično regenerira in nahrani kožo.

Melvita ''Roll-on'' arganovo in šipkovo olje

Miss Alice Wake Up! oljni serum za obraz z vitaminom C in E

Caudalie čistilno olje za odstranjevanje ličil

Temana Vitamin C4 oljni eliksir

Sestavinsko mi je zanimiv Mayarula vitaminski oljni serum, ki ima tudi certifikat CosmEthically Active - dokazano, da aktivne sestavine v njem delujejo. Ta izdelek si res želim preizkusiti.


O samih rastlinskih oljih je bilo narejenih premalo raziskav, ki bi dokazale kako točno delujejo in učinkujejo, tudi na daljše časovno obdobje. Meni so kljub vsemu odličen zaključek večerne nege in jih rada uporabljam. Zapomni si le, da rastlinska olja ne vlažijo, izbiraj jih glede na tip svoje kože in pri nakupu bodi pozorna na kvaliteto (več kot dobrodošli so tukaj tudi certifikati, pridobivanje). Upam, da ti je bila ta objava v pomoč.

Ali uporabljaš v svoji negi rastlinska olja?





Viri:
Dr. Nina Glavač Kočevar, Sodobna kozmetika
Dipl. kozmetologinja Tajka Selan, instagram: Cosmedoc.si
Tončka Mavrič, Moja domača kozmetika.si - odličen zapis o rastlinskih oljih
Monika Verhovšek, Sugarlove blog - super zapis o rastlinskih oljih
Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils; Tzu-Kai, Lily Zhong, and Juan Luis Santiago (PubMed)
Oils from fruit seeds and their dietetic and cosmetic significance; Monika Michalak, Anna KieŁtyka-Dadasiewicz

Post Comment
Objava komentarja

Auto Post Signature

Auto Post  Signature